אל סייד

אזור: אזור הר חברון (הר חברון הדרומי)
סוג יישוב: ערבי
5774 תושבים

א-סייד הוא יישוב בדואי הנמצא בצפון הנגב, המוכר על ידי מדינת ישראל וממוקם בתחום מועצה אזורית אל קסום. נכון לשנת 2022, אוכלוסיית היישוב מונה כ-6,500 תושבים, עם צמיחה של כ-3.3% בשנה.

היסטוריה ומוצא היישוב

א-סייד נוסד במאה ה-18 על ידי שבט שהיגר ממצרים. עם הזמן, השבט התבסס באזור והקשרים החברתיים עם השבטים המקומיים היו מוגבלים. שיעור הנישואין בין קרובים בשבט גבוה באופן מובהק, דבר שהשפיע גם על המאפיינים הגנטיים של התושבים.

האתגרים וההכרה הממשלתית

עד שנות ה-2000, א-סייד היה יישוב בלתי מוכר, מה שהוביל למחסור בשירותים בסיסיים כמו חשמל ומים. ההכרה הרשמית ביישוב הגיעה בשנת 2003, עם החלטת ממשלה להקים יישובים בדואיים בנגב. מאז, עבר היישוב תהליכי פיתוח משמעותיים.

שירותים ותשתיות היום

כיום, א-סייד נהנה משירותים מוניציפליים מתקדמים:

  • בתי ספר: נבנו שני בתי ספר חדשים בשנים האחרונות.
  • בריאות: הוקם סניף של קופת חולים לאומית.
  • חשמל: היישוב חובר לרשת החשמל הארצית לאחר שנים רבות של שימוש בגנרטורים.

א-סייד מציע לתושביו מעטפת שירותים מתקדמת, עם תכניות להקמת אזור תעשייה שיתרום לכלכלה המקומית ויביא לשיפור נוסף באיכות החיים.

מיקום היישוב